Poezja jest najważniejsza

Poezja jest najważniejsza – ten tytuł powinien chyba brzmieć: Poezja jest najważniejsza(?), taki chciałam dać tytuł pierwotnie. Ale: bo czy na pewno? Czy na pewno jest najważniejsza? Kiedy? Dla kogo? Dlaczego?

Jestem zdania, że w większości spraw, które nam się przytrafiają w życiu, nie ma czerni i bieli, jest natomiast w nich cała gama szarości. I tu też odpowiedź na pytanie o poezję nie może być jednoznaczna. Na pewno poezja będzie ważna tylko dla niektórych osób. Dla innych będzie bez znaczenia. I koniec.

Nie wspominam o wielu różnych tzw. czynnikach i uwarunkowaniach wewnętrznych, a także (może przede wszystkim) zewnętrznych, które wpływają na to, jak ważne są wiersze a życiu poszczególnych ludzi. To już temat na wielką, wielką dysertację… Na książkę, taką jak „Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci” Anny Kałuży. Występują w niej wielcy – Miłosz, Iwaszkiewicz, Różewicz, duzi mniej lub bardziej – Różycki, Foks, Podsiadło, Pietrek, Sosnowski, Tkaczyszyn-Dycki. Małych nie ma – ja jestem mała, więc np. mnie nie ma. Oczywiście to nazwiska wybrane raczej przypadkowo, jest ich w książce wiele, wiele więcej.

To jest książka o tym, jak poeci w swoich wierszach widzą, opisują poezję. I w tym momencie cieszę się, że obok nie ma pani Kałuży, bo by mnie z wiary wychrzciła!!! Takim zdaniem skwitować książkę, w której jest milion tropów, odniesień, skojarzeń, milion dróżek i ścieżek i tyleż wspomnianych nazwisk literatów, poetów, krytyków, eseistów, a także tyleż utworów poetyckich – to… to jest profanacja wszystkiego! No cóż… profanuję… 🙂 Odsyłam do książki, która to książka jest tyleż interesująca, co trudna!

Teraz widzę dokąd zawiodło mnie pisanie, bo nie o tym chciałam! Chciałam o mojej książce i o jej odbiorze, bo dziś na FB kilka słów o niej na profilu książkowym Książkojady. Patrzcie i czytajcie!

Więc mój komentarz nie mógł być inny:

Po… oznacza: Pozdrawiam serdecznie!

I tak robię: POZDRAWIAM SERDECZNIE!

Jeden komentarz na temat “Poezja jest najważniejsza”

Dodaj komentarz